Menu
Anuska Mahabier (38) werkt sinds 2016 als Helpende niveau 2 plus en planner in team Dijken Oorden in Rotterdam. Nora Zarouk (23) werkt sinds september als wijkverpleegkundige in het team. Binnen team Dijken Oorden zijn Anuska en Nora de ambassadeurs in het project ‘Jouw contract, jouw bewuste keuze’. Dit project is erop gericht om medewerkers een contract te geven passend bij hun levensfase en diensten in de thuiszorg daarop aan te passen. Meestal gaat het om contractuitbreiding, soms om minder uren werken. Anuska en Nora delen graag hun succesverhaal.
Nora: “We hebben allereerst gesprekken gevoerd met het team. Wat is het doel van langere diensten? Wat wil ons team en wat betekent dat voor iedereen? We luisteren naar de wensen van onze collega’s: de één wil meer werken, de ander wil andere diensten.¨
Tot voor kort werd er gewerkt met korte diensten van 4-5 uur. Anuska: “We zijn al snel overgegaan naar diensten van 8 uur. We kregen namelijk meer klanten en daarom moesten we de klanten wel in de middag plannen. Vanaf het begin krijgen we allemaal positieve berichten van de collega’s. Bijkomend voordeel: iedereen heeft een vast pauzemoment tijdens een dienst van 8 uur.”
Door de invoering van de 8-uurs diensten kunnen collega’s hun werk en privé beter met elkaar combineren. ¨Een collega had een contract van 24 uur. Dat betekende dat ze zo’n 5 tot 6 diensten moest werken om aan haar uren te komen. Dit was lastig te combineren met haar privéleven. Nu kan ze 3 dagen van 8 uur werken. Dat vindt ze erg fijn”, vertelt Nora.
Een ander voordeel is dat collega’s minder minuren hebben. Anuska: “Er waren collega’s die veel minuren hadden. Nu ze langere diensten draaien, hebben ze dat aardig opgelost. Iedereen zit nu echt in de plus met zijn uren.”
Hoewel de collega’s positief reageren, zijn er ook aandachtspunten. Omdat collega’s nu langere diensten draaien, blijft er weinig tijd over voor overige taken. Denk hierbij aan het bijhouden van de administratie. Als er een klant uitvalt (bijvoorbeeld vanwege een bezoek aan het ziekenhuis), dan komt de collega naar kantoor voor administratieve taken¨. Zo gaat het team efficiënt om met de tijd.
Langere diensten draaien is fijn, maar wat zijn de reacties van de klanten? Nora: “Klanten reageerden wisselend op het aanpassen van onze diensttijden. Nieuwe klanten zijn blij dat we hen in zorg kunnen nemen, ook al is dat vaker in de middag of avond. Met klanten die al zorg van Aafje hebben, werd het gesprek aangegaan. Sommige klanten vonden het prettig om in de middag geholpen te worden, dan konden ze de dag rustig opstarten. We luisteren natuurlijk wel naar de wensen en behoeften van de klanten. Sommige klanten behouden hun oude zorgmoment en tijd. En als iemand een keer naar het ziekenhuis moet, dan houden we daar natuurlijk rekening mee.” Heldere communicatie tussen Aafje en klant is daarbij erg belangrijk.
Tot slot geven Anuska en Nora nog een gouden tip. “Het is belangrijk dat het hele team erachter staat. En dat iedereen op één lijn zit, ook in de communicatie richting de klant. Ga het gesprek aan en vertel allemaal hetzelfde. Ons team is gegroeid en de reacties zijn positief. Dat maakt ons trots!”
Lees hier het ervaringsverhaal van Deena, verpleegkundige in de wijk: ‘Een betere werk-privébalans door meer uren te werken’